Pondje gemist - Reisverslag uit Don Không, Laos van Jack en Maaike Poirrie - WaarBenJij.nu Pondje gemist - Reisverslag uit Don Không, Laos van Jack en Maaike Poirrie - WaarBenJij.nu

Pondje gemist

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Jack en Maaike

26 Oktober 2014 | Laos, Don Không

Een rustdag en niet anders dan een rustdag hebben we genoten in Tad Fane, stukje gewandeld, dutje gedaan en boek gelezen. Vanuit Tad Fane vetrekken we zuidelijk naar Don Khong eiland.
Ook hier zijn we eerder geweest dus niks nieuws.
We willen naar het eiland ivm het leuke pondje over de Mhekong en de overnachtingen die daar voldoende aanwezig zijn.
We nemen de eerste afslag waarbij staat aangegeven dat je het pondje kunt nemen, even de verkeerde en draaien weer om. Bij de tweede afslag vragen we toch maar na of dit de juiste is en een man wuift verder (teken dat je door kunt rijden, op de goede weg zit). We rijden over een dirt road en de gaten worden steeds dieper en gevuld met vies modderig water. Ach best wel leuk, beetje klooien met de motor en hopen dat je niet te vies wordt van de opspattende moder. Ik laat Jack voorrijden, als zijn motor half onderwater verdwijnt weet ik dat ik een ander route moet kiezen (hahaha). Het gaat goed sommige gaten wat dieper, dus het gas erop en hopen dat je de overkant bereikt zonder nat te worden.
We komen bij de kant aan waar de veerboot zou moeten liggen, yep moeten liggen. Wel een veerboot maar varen dat doet hij niet meer. HUH?? Hoe komen we dan aan de overkant??
Jack begint heel hard te lachen en trickerd mij om rond te kijken waarom hij nu zo hard moet lachen.
Oh ja hoor, het leuke schattige voor de eeuwse pondje is vervangen door een heuse brug!!
Dus dag eiland en hallo schiereiland.
We rijden de brug op en het is nog niet klaar, er wordt nog volop gewerkt maar we kunnen er over.
We komen aan bij Pons riverside guesthouse en bemachtigen een goede kamer met het restaurant voor de deur en aan de Mhekong.
We nemen een verfrissende douche en settelen ons aan de Mhekong met een biertje. Een massage om de benen en rug weer soepel te krijgen en gaan ons beramen op de spannende dag van morgen (overgang grens naar Cambodja).
We hebben "last" van de uitloper van de moesson en in de nacht komt de regen naar beneden, niet een regenbuitje maar echt een wolkbreuk, flinke onweer. Laat maar komen, wat nu valt kan morgen niet vallen.